Vous êtes sur la page 1sur 42

Ferramentas de formaom e luita 4

Marxismo para o sculo XXI

Quaderno realizado em base aos esquemas dos ponhentes do Seminrio celebrado o 17 de Junho em Compostela

Colecom Ferramentas de Formaom e Luita, n4 www.briga-galiza.org nacional@briga-galiza.org

Seminrio de Formaom Marxismo para o sculo XXI

1. FUNDAMENTOS DO MARXISMO
(Justo de la Cueva)

7 35

2. CORRENTES DO MARXISMO
(Francisco Martins)

Marxismo para o Sculo XXI

Fundamentos do marxismo
NOTA PRVIA. Este esquema tem como finalidade servir de recordaom para os assistentes. Contm o esqueletoe (os ttulos numerados que vam no texto em negrita e sublinhados) da intervenom do relator. o texto de algumhas das citaons que se manejarm, assim como as referncias bibliogrficas (que vam em letra mais pequena). Tambm um repertrio de alguns dados concretos. E as afirmaons e proposions chave e alguns exemplos concretos. Embora trs horas som muitas para o que tenhem de escuitar, som desesperantemente insuficientes para um tema da envergadura do que aqui se acomete. A estratgia do que fala foi a de escolher um punhado de questons chave e desenvolv-las com algum detalhe adicionando ao final umha muito breve sinopse da elaboraom do marxismo e de qual o seu ncleo. NDICE Primeira parte (11,00 a 12,00 horas) I. O marxismo como crtica implacvel de todo o existente. A sua conclusom: este mundo umha merda e a culpa a tem o capitalismo. Porque o Modo de Produom Capitalista umha fbrica contnua de misria. Marx tinha razom. A lei geral da acumulaom capitalista e o empobrecimento absoluto do proletariado. Hominizaom, bipedaom e quatro milhons e meio de anos de comunismo primitivo. 10.000 anos de propriedade privada e 500 de capitalismo. 1. O marxismo , antes de mais nada, a crtica implacvel de todo o existente. 2. Marx e Engels, em dous livros chave descrevem como o mundo existente umha merda e a culpa a tem o capitalismo. 3. A lei geral da acumulaom capitalista de Marx e o empobrecimento absoluto do proletariado. 4. Marx tinha razom. Os dados, a demonstraom emprica, provam a validez dessa lei enunciada por Marx. 5. Os pases hoje pobres som-no porque os hoje ricos se enriquecrom mediante o capitalismo empobrecendo-os a eles. 6. Quatro milhons e meio de anos de comunismo primitivo, dez mil anos de propriedade privada e 500 anos de capitalismo. Hominizaom, bipedaom e comunismo primitivo.

Seminrio de Formaom

Segunda Parte (de 12,05 a 13 horas) II. Modos de produom. Opacidade do capitalismo. Mercantilizaom. A maisvalia. 7. Umha ferramenta conceitual chave: Os Modos de Produom (tributrio ou asitico, antigo ou escravista, feudal, burgus ou capitalista) . A caracterstica opacidade do capitalismo. E a mercantilizaom de todas as cousas (a conversom dos valores de uso em valores de mudana) como motor criador e destino manifesto do capitalismo. . A maisvalia. O segredo do capitalismo. O sistemtico roubo de trabalho aos trabalhadores desvelado pola explicaom cientfica da exploraom capitalista que Marx fai no Capital. Um exemplo basco. Terceira Parte (de 13,05 a 14 horas) III. Classes e luita de classes. As naons e o seu direito autodeterminaom. A violncia dos oprimidos e explorados sempre legtima. Umha olhar final muito rpido elaboraom e ao ncleo do marxismo. 10. Da Pr-histria (sociedade sem classes e sem Estado) ao comunismo futuro (sociedade sem classes e sem Estado) passando pola Histria de todas as sociedades at os nossos dias que a Histria das luitas de classes. 11. As classes e as naons e o seu direito autodeterminaom. Um problema de incandescente actualidade para os marxistas no mundo e no Estado espanhol. 12. Frente curiosa apariom actual de comunistas cristaos e pacficos, para os marxistas a violncia dos oprimidos e explorados sempre legtima e necessria. 13. Um olhar final muito rpido elaboraom e ao ncleo do marxismo. Primeira parte (11,00 a 12,00 horas) I. O marxismo como crtica implacvel de todo o existente. A sua conclusom: este mundo umha merda e a culpa a tem o capitalismo. Porque o Modo de Produom Capitalista umha fbrica contnua de misria. Marx tinha razom. A lei geral da acumulaom capitalista e o empobrecimento absoluto do proletariado. Hominizaom, bipedaom e quatro milhons e meio de anos de comunismo primitivo. 10.000 anos de propriedade privada e 500 de capitalismo. 1. O marxismo , antes de mais nada, a crtica implacvel de todo o existente Em setembro de 143 o jovem Marx (tinha 25 anos) em vsperas do seu primeiro exlio da Alemanha escreve ao seu colaborador Arnold Rutge:

Marxismo para o Sculo XXI

tanto mais seguro o que ao presente temos do que levar a cabo; refiro-me crtica implacvel de todo o existente; implacvel tanto no sentido de que a crtica nom deve assustar-se dos seus resultados como no de que nom deve fugir do conflito com os poderes dominantes E ao longo de toda a sua vida nom s exerceu essa crtica implacvel de todo o existente senom que logrou que se convertesse em tarefa chave de todos os marxistas. Crtica implacvel de todo o existente que inclui ao que os prprios marxistas fam, pensam, escrevem, organizam. , certamente necessrio fazer umha crtica radical, implacvel, de todo o existente feito polo inimigo. Mas imprescindvel fazer umha crtica radical, implacvel, de todo o existente feito por ns e por os nossos amigos e camaradas. Sem cair na imbecilidade de achar que criticar o que ns e @s noss@s amig@s ou camaradas de luita fazemos dar oportunidades ao inimigo. Ao inimigo dam-se-lhe oportunidades quando se cai na imbecilidade de achar que unir-se a umha luita justa equivale a entrar num cabalstico ou alquimista crculo de giz que de forma mgica e instantnea converte os tontos em listos, os torpes em hbeis, os ignorantes em sbios, os covardes em valentes, os laretas em discretos. 2. Marx e Engels, em dous livros chave descrevem como o mundo existente umha merda e a culpa tem-na o capitalismo De 142 a 144 Engels -nascido em 120- trabalha na empresa Ermen and Engels de Manchester. E aproveita a estadia. Escreve um livro fundamental. Como ele mesmo di na sua dedicatria ( classe trabalhadora de Gram-Bretanha): Trabalhadores:... Vivim bastante entre vostedes para conhecer algo de vossa condiom; ao vosso conhecimento dediquei a minha maior diligncia; estudei, quando me foi possvel, os variados documentos oficiais e nom oficiais; nom me contentei com isto; quigem, mais do que o conhecimento abstracto do meu assunto, sentim a necessidade de ver-vos nas vossas mesmas casas, de observar-vos na vossa vida qotidiana, de falar convosco a respeito das vossas condions de vida e sofrimento, de assistir s vossas luitas contra o poder poltico e social dos vossos opressores. Figem assim: abandonei a companhia, os convites, o vinho do Porto e o champanha das classes mdias, e dediquei as minhas horas de lazer, quase exclusivamente, a estabelecer relaom com simples trabalhadores... Trata-se, nada mais e nada menos, que da primeira obra marxista de investigaom sociolgica com trabalho de campo: observaom participante. A obra que evidencia que a sociologia marxista nasce apoiando-se numha muito basta contribuiom de material emprico experimental. Livro decisivo porque expressa o conhecimento acumulado que o Engels, que j conhecia pessoalmente o Marx desde 142, contribuiu iluminaom conjunta polo Marx e ele do materialismo histrico.

10

Seminrio de Formaom
Friedrich Engels: La situacin de la clase obrera en Inglaterra (A situaom da classe operria em Inglaterra). Editorial Futuro, Buenos Aires, 165. Akal Editor, Madrid, 176. 336 pginas. (Escrito em alemm em 145 em Barmen -Prsia Renana-. Titulo original Die Lage der arbeitenden Klasse in England, 145)

Karl Marx (nascido em 11 e morto em 13) escreveu um livro fundamental: O Capital. Crtica da economia poltica.
S o Livro Primeiro foi publicado em vida de Marx. Em 167: El Capital. Crtica de la economa poltica. Libro Primero: El proceso de produccin del capital. Volumem 1, Siglo XXI de Espaa Editores S.A., Madrid, 17 (2 de Espanha). Volumem 2, Siglo XXI de Espaa Editores S.A., Madrid, 17 (2 de Espanha). Volumem 3, Siglo XXI de Espaa Editores S.A., Madrid, 10 (2 de Espanha). Titulo original Das Kapital. Kritik der politischen Oekonomie. Buch I: Der Produktionsprocess des Kapitals, Verlag von Otto Meissner, Hamburg, 167. Os Livros Segundo e Terceiro do Capital publicados polo Engels em 15 e 14 depois da morte do Marx e graas a um dificlimo e meritrio trabalho sobre os manuscritos: - El Capital. Crtica de la economa poltica. Libro Segundo: El proceso de circulacin del capital. Volumem 4, Siglo XXI de Espaa Editores S.A., Madrid, 176 (1 de Espanha). Volumen 5, Siglo XXI de Espaa Editores S.A., Madrid, 176 (1 de Espanha). Ttulo original Das Kapital. Kritik der politischen Oekonomie. Buch II: Der Cirkulations des Kapitals, Verlag von Otto Meissner, Hamburg, 15 - El Capital. Crtica de la economa poltica. Libro Tercero: El proceso global de la produccin capitalista. Volumem 6, Siglo XXI de Espaa Editores S.A., Madrid, 176 (1 de Espanha, 1 em espanhol). Volumem 7, Siglo XXI de Espaa Editores S.A., Madrid, 177 (1 de Espanha, 1 em espanhol)). Volumen , Siglo XXI de Espaa Editores S.A., Madrid, 11 (1 de Espanha). Ttulo original Das Kapital. Kritik der politischen Oekonomie. Buch III: Der Gesammtprocess der kapitalistischen Produktion, Verlag von Otto Meissner, Hamburg, 14).

Qualquer pessoa culta sabe que esse livro supujo para a humanidade umha revoluom superior que para a Europa supujo afirmar que era a Terra a que dava voltas ao Sol e nom ao revs. No Capital h polo menos (som muitos mais), dous livros. Um o que consiste numha gigantesca, monumental, elaboraom cientfica e terica que supujo umha apertura decisiva no horizonte mental da humanidade. Que no campo das cincias do home iguala ou supera ao que na Astronomia supuserom Kepler, Coprnico e Galileo juntos ou no das cincias fsicas e naturais Newton, Darwin e Einstein juntos. Mas, junto a esse livro cientificamente decisivo que h no Capital, qualquer leitor encontra outro livro que est nos mesmo tomos. Um livro que umha magistral descriom sociolgica dos horrores e a brutalidade da sociedade industrial inglesa do sculo XIX, da misria e a dor e o sofrimento gerados polo desenvolvimento do capitalismo industrial ingls e que perfeitamente aplicvel realidade desses mesmos horrores e brutalidade que HOJE se estm a produzir em muitas -demasiado extensas e demasiado poboadaspartes do planeta. O prprio Marx advertia no prlogo da primeira ediom que poderia ter escrito umha descriom anloga sobre a realidade alem se os nossos governos e parlamentos, como na Inglaterra, designassem periodicamente comissons 11

Marxismo para o Sculo XXI

investigadoras da situaom econmica; se a essas comissons se conferirem os mesmos plenos poderes de que gozam na Inglaterra para pesquisar a verdade; se a tais efeitos se pudessem encontrar homens tam competentes, imparciais e inflexveis como os inspectores fabris ingleses, como os seus autores de relatrios mdicos a respeito da Public Health (sade pblica), os seus servidores pblicos encarregados de pesquisar a exploraom das mulheres e nenos e as condions de vida e alimentaom, etc. Marx realizou um hercleo labor de paciente leitura, acpio, anotaom, crtica e anlise desses relatrios ingleses e os integrou em O Capital. De forma que as suas descrions da realidade inglesa tem a solidez e o aporte de provas materiais contrastadas e de provas documentrias e detalhadas do melhor alegado do que qualquer acusador dos Julgamentos de Nuremberg tenha feito. Pginas e pginas e pginas e a maioria aplastante dos captulos deste Livro Primeiro som esses alegados solidssimos de acusaom de crimes e horrores, um relato vibrante, acusador de crimes, desmascarador de mentiras, flagelador de miserveis. Ler essas pginas supom ler um relato de aventuras nom inventadas mas muito reais, chorreante de sangue e de violncia, de abnegaom e de vileza, de sacrifcios e de espoliaons. 3. A lei geral da acumulaom capitalista de Marx e o empobrecimento absoluto do proletariado No que o livro cientfico chave que O Capital, no Livro Primeiro, MARX anunciou a depauperaom absoluta do proletariado (o empobrecimento absoluto do proletariado) ao formular a lei geral, absoluta, da acumulaom capitalista. A lei que: Produz umha acumulaom de misria, proporcionada acumulaom do capital. A acumulaom de riqueza num plo ao prprio tempo, pois, acumulaom de misria, tormentos de trabalho, escravatura, ignorncia, embrutecimiento e degradaom moral no plo oposto
(Karl Marx: Das Kapital/Kritik der politischen konomie. Buch I.167. Cito da pgina 05 da ediom em espanhol El Capital. Crtica de la economa poltica. Livro Primeiro. Volumen 3, Siglo XXI de Espaa Editores S.A., Madrid, 10 (2 de Espanha). Capitulo XXIII La ley general de la acumulacin capitalista)

Com a diminuiom constante no nmero dos magnates capitalistas que usurpam e monopolizam todas as vantagens deste processo de mudana, acrescenta-se a massa da misria, da opressom, da servidume, da degeneraom, da exploraom
(Ibidem pgina 53. Capitulo XXIV La llamada acumulacin originria)

O que Marx enunciava ao formular essa lei que o capitalismo, o Modo de Produom Capitalista uma fbrica contnua de misria. Que o que o capitalismo produz medida que se desenvolve pobreza, misria, doena, ignorncia. E, porque se produz isso, consegue umha acumulaom cada vez maior de mais riquezas em menos maos.

12

Seminrio de Formaom

O Marx, junto ao Engels, j tinha avanado em 14, no Manifesto Comunista, essa tese da depauperaom absoluta do proletariado dizendo que: O obreiro moderno, polo contrrio, longe de elevar-se com o progresso da indstria, desce sempre mais e mais por baixo das condions de vida da sua prpria classe. O trabalhador cai na misria, e o pauperismo cresce mais rapidamente ainda do que a populaom e a riqueza. Immanuel Wallerstein, enfatizou a validaom emprica do prognstico de Marx, mais de cem anos depois de que fora publicado. Dizendo que: Quero defender a tese marxista que inclusive os marxistas ortodoxos tendem a enterrar envergonhados, a tese da depauperaom absoluta (e nom relativa) do proletariado. J estou a escuitar os murmrios dos amigos. Seguro que nom falas a srio; seguro que te referes depauperaom relativa. Nom est o trabalhador industrial numhas condions notavelmente melhores hoje do que em 1800? O trabalhador industrial sim, polo menos muitos trabalhadores industriais. Mas os trabalhadores industriais continuam a constituir umha parte relativamente pequena da populaom mundial. A abrumadora maioria dos trabalhadores mundiais, que vivem em zonas rurais ou oscilam entre estas e os subrbios da cidade, estm em piores condions do que os seus antepassados h quinhentos anos. Comem menos bem e certamente tenhem umha dieta menos equilibrada. Ainda tenhem mais probabilidades de sobreviver ao seu primero ano de vida (a causa do efeito de umha higiene social destinada a proteger aos privilegiados), duvido de que as esperanas de vida da maioria da populaom mundial a partir do primeiro ano de vida sejam maiores do que antes; suspeito que mais bem sucede o contrrio. Indiscutivelmente trabalham mais: mais horas por dia, por ano, por vida. E dado que o fam por umha recompensa total inferior, a taxa de exploraom aumentou fortemente.
(pgina 1 da ediom em castelm de El capitalismo histrico, Siglo XXI de Espaa editores S.A., Madrid, 1)

Wallerstein explicou tambm luminosamente a forma em que o capitalismo histrico, o capitalismo real, desenvolveu (como ferramentas prprias e para o seu melhor funcionamento) o sexismo e o racismo. E de que maneira esse racismo e esse sexismo, criaons do capitalismo que modificam -piorando-os incrivelmente- fenmenos anteriormente existentes (a xenofobia e a posiom dominante dos homens sobre as mulheres), configuraram um marco ideolgico de humilhaom opressiva que nom tinha existido nunca com anterioridade ao capitalismo histrico. Em definitivo, sustenta que tanto em termos materiais como psquicos (sexismo e racismo) houvo umha depauperaom absoluta, um empobrecimento absoluto. fundamental demonstrar con dados esse empobrecimento. E h dados decisivos, indiscutveis, irrefutveis.

13

Marxismo para o Sculo XXI

4. Marx tinha razom. Os dados, a demonstraom emprica, provam a validez dessa lei enunciada por Marx Som precisamente os organismos ao servio do capitalismo mundial (Fundo Monetrio Internacional, Banco Mundial, Organizaom das Naons Unidas (ONU) e as suas Agncias, etc) quem os renem, calculam e publicam. Os que fam cantar aos nmeros o fracasso mundial do capitalismo como sistema incapaz de satisfazer nem sequer as mnimas necessidades da gente. De forma que som os expertos ao servio do capitalismo os que publicam os dados que provam que hoje um facto a depauperaom absoluta (o empobrecimento absoluto) do proletariado que essa lei formulada por Marx anunciava. E que o Modo de Produom Capitalista umha fbrica contnua de misria. Por exemplo: Actualmente h no mundo mais gente que passa fame do que nunca na histria da humanidade, e o seu nmero vai em aumento. Essa pequena e terrvel denncia do fracasso mundial do capitalismo, publicada em 17, nom a faziam e publicavam precisamente uns comunistas. Fazia-o nada mais e nada menos que a Comissom Mundial sobre o Meio Ambiente e o Desenvolvimento constituda para cumprir umha encomenda da Assembleia Geral das Naons Unidas.
(World Commision on Environment and Development (Comissom Mundial do Meio Ambiente e o Desenvolvimento): Our Common Future, Oxford University Press, 17. Cito da pgina 51 da ediom em espanhol Nuestro futuro comn, Alianza Editorial S.A., Madrid, 1. 460 pginas.)

Numhas entrevistas publicadas em EL MUNDO o 23 de Junho de 2006 e em EL PAIS 5 dias depois o socilogo suo Jean Ziegler, Relator Especial da ONU para o Direito Alimentaom, denunciou que: Vivemos uma tragdia: jamais a misria foi tam grande: 100.000 pessoas morrem ao dia como consequncia da fame... No 2005, s 500 empresas multinacionais controlavam mais do 52% do PIB mundial. E ao mesmo tempo cada cinco segundos um neno menor de dez anos morre de fame. Cada quatro minutos umha pessoa perde a vista por falta de vitamina A. H duas classes de fames, a conjuntural, como agora sucede no Corno de frica, por causa da seca. E a fame estrutural, o do subdesenvolvimento, a desnutriom fetal: essa que transmitem as nais aos filhos porque elas mesmas estm subalimentadas. Como acertadamente dixo em maio de 15 a Organizaom Mundial da Sade (num relatrio apresentado em Genebra com motivo da Assembleia Mundial da Sade), a pobreza a doena mais mortfera do mundo. A pobreza extrema a primeira causa de mortalidade e sofrimento no mundo.
(LA VANGUARDIA 2.3. 15 pgina 2)

A metade da populaom mundial (3.300 milhons de pessoas) vivem com 14

Seminrio de Formaom

menos de dous (2) dlares ao dia (pouco mais de euro e meio ao dia). Deles 1.300 milhons vivem com menos de 1 dlar ao dia. NUNCA HOUVO TANTOS EMPOBRECIDOS COMO AGORA. Enquanto 37 milhons de ricos no mundo (s o meio por cento da populaom mundial) tem cada um mais de meio milhom de dlares. O 9 de Junho de 2003 o director geral da Oficina Internacional do Trabalho (OIT), Juan Somava, afirmou que Nunca tnhamos visto tanta riqueza enquanto umha cifra tam grande de pessoas continua vivendo na mais absoluta pobreza. Dos 11 pases e territrios estudados polo Relatrio 2003 do PNUD os trinta e nove (3) com rendimentos altos acaparrom nada menos que o 0% do Produto Bruto Mundial. O oitenta por cento do total de bens e servios produzidos no mundo num ano para s o quinze por cento (15,22%) da populaom mundial. Oitenta por cento dos rendimentos para o quinze por cento da populaom enriquecida polo capitalismo. Deixando s o vinte por cento dos rendimentos para o oitenta e cinco por cento da populaom empobrecida polo capitalismo. O qual significa que o capitalismo produziu um crescente desfase no consumo do excedente entre o 15% da populaom situada na capa mais alta e o 5 restante da populaom mundial. claro que para essa capa que supom entre o quinze por cento da populaom mundial absurdo falar de fracasso do capitalismo real. Para eles o triunfo do capitalismo real estendido a practicamente todo o planeta, nom trouxo mais do que benefcios. Som os outros, o resto da populaom mundial, os que poderiam falar de fracasso do capitalismo real. Os que poderiam afirmar que um fracasso como sistema porque provoca a misria e generaliza a pobreza no mundo, adicionando que ademais est deteriorando/destruindo a vida no planeta. Dixem que poderiam. Porque umha imensa maioria desses prejudicados nom tenhem acesso informaom necessria e est desorientada e alienada a respeito da sua realidade. At o ponto de que celebra o triunfo do capitalismo real sem saber que celebra o triunfo de e para essa capa privilegiada do quinze por cento mundial. Um triunfo que implica necessariamente o empobrecimento da imensa maioria. (Olho! Ainda que dentro das nossas naons, a minha basca e a vossa galega, padecemos a exploraom capitalista e a pobreza que gera -os bascos temos hoje novecentos mil pobres, por embaixo do umbral da pobreza de 14 euros mensais, entre pouco mais de trs milhons de habitantes- Galiza e Euskal Herria fam parte desse quinze por cento da populaom mundial composto polos pases enriquecidos polo capitalismo) muito importante explicar por que h que falar de pases enriquecidos e empobrecidos em vez de dizer pases ricos e pobres.

15

Marxismo para o Sculo XXI

5. Os pases hoje pobres o som porque os hoje ricos se enriquecerom mediante o capitalismo empobrecendo-os a eles E muito importante explicar por que h que falar de pases enriquecidos e empobrecidos em vez de dizer pases ricos e pobres. Porque os pases hoje pobres o som porque os hoje ricos se enriquecrom mediante o capitalismo empobrecendo-os a eles. Para ocult-lo os jornais, os comentaristas, os polticos e os professores ao servio do capitalismo chamam O NORTE aos pases enriquecidos: Japom, Estados Unidos e os seus estados associados (Porto Rico e Israel), Canad, os doze da Comunidade Europeia, os sete da EFTA, a URSS, a Alemanha do Leste, Checoslovquia e os pases recentemente enriquecidos do Pacfico (Austrlia, Nova Zelndia, Singapur, Hong-Kong, Taiwan e Coria do Sul). Em 1 havia cinco mil cento trs milhons de pessoas na Terra. Deles algo menos da quarta parte (1.14 milhons, o 23% do total) nesses pases enriquecidos, no NORTE. Esse 23% da populaom aambarcou em 1 o 5% do Produto Bruto mundial (mais de quinze bilhons e meio de dlares: 15.65.50.000.000 $). Enquanto, polo contrrio, os habitantes dos pases empobrecidos, os que chamam O SUL, que eram o resto e somavam 3.1 milhons de pessoas (o 77% do total mundial) malviviam com s o 15% do Produto Bruto mundial, com bastante menos de trs bilhons de dlares (2.0.66.000.000 $). O 23% da populaom mundial que vivia no NORTE aambarcou em 1988 o 85% do Produto Bruto mundial enquanto o 77% que malvivia no SUL tinha que se repartir o 15% desse produto. Pois bem, em 1750 as cousas eram ao revs. O que se chama o SUL somava o 77% do produto mundial enquanto o que se chama o NORTE ficava com o 23%. E durante sculo e meio o SUL seguiu conseguindo mais parte do produto mundial do que o NORTE. O sorpasso, o adiantamento do SUL polo NORTE, s se produziu tam relativamente cerca como em 1900. Todos os dados from calculados em dlares e em preos dos Estados Unidos de 1960, para que podam fazer-se comparaons de pas a pas e de ano a ano. - 1750 o PNB do NORTE era de 35.000 milhons de dlares de 160 frente a 120.000 milhons do PNB do SUL. O NORTE tinha o 23% e o SUL o 77% do PNB mundial. - em 160 o PNB do NORTE era de 115.000 milhons de dlares de 160 frente a 165.000 milhons do SUL. O NORTE tinha o 41% e o SUL o 5% do PNB mundial. Em 100 o PNB do NORTE era de 20.000 milhons de dlares de 160 frente a 1.000 milhes do SUL. O NORTE tinha j o 61% e o SUL o 3% do PNB mundial.

16

Seminrio de Formaom

- em 176, redondeando as cifras, o PNB do NORTE era de trs bilhons (trs milhons de milhons) de dlares frente a um bilhom do SUL. O Norte tinha o 75% e o SUL o 25% do PNB mundial. Em 100 Amrica do Norte j superava a Europa ocidental com uma renda per capita de 266 dlares frente a 213. Mas a China superava com 228 aos 213 da Europa ocidental!. E se Frana tinha no perodo 171-170 uma renda per capita de 170 a 200 dlares a ndia tinha-a de 160 a 210 em 100. O que sucedeu que depois, precisamente quando e porque os pases capitalistas subjugrom e dominrom e explorrom ndia e a China, a China e a ndia empobrecrom. A China baixou j a 204 dlares de renda per capita em 160 e a 170 em 150. A ndia baixou em 100 ao nvel de 140 a 10. De forma que nom se trata s de que antes o SUL fora mais rico do que o NORTE. Nem sequer se trata s de que o SUL se empobrecera enquanto o Norte se enriqueceu. O importante que o NORTE se fijo rico porque empobreceu o SUL. O capitalismo fijo ricos os pases do NORTE porque fijo pobres aos pases do SUL. Os pases hoje pobres som-no porque os hoje ricos se enriquecrom mediante o capitalismo empobrecendo-os a eles. 6. Quatro milhons e meio de anos de comunismo primitivo, dez mil anos de propriedade privada e 500 anos de capitalismo. Hominizaom, bipedaom e comunismo primitivo Farei umha brevssima sntese do processo de hominizaom segundo os ltimos resultados da investigaom antropolgica. Com nfase na importncia da bipedaom e as suas conseqncias fsicas e sociais. Para depois entrar no tema chave: O COMUNISMO NASCEU COM A NOSSA ESPCIE E COM A SUA EXPLORAOM SE REFUGIOU NA CLANDESTINIDADE. Frente a quem todos os dias proclamam aos quatro ventos como se fosse umha verdade evidente a falsidade de que o capitalismo a forma NATURAL de viver e organizar-se socialmente, ocultando que tem s escassos quinhentos anos de existncia, preciso recordar que o que verdadeiro a experincia global, referida globalidade das formas de actuar, do comunismo primitivo vivido durante quatro milhons de anos (ou quatro milhons e meio) polas espcies predecessoras do Homo sapiens sapiens que pertencemos. Com o acrscimo de que inclusive a maioria da duraom atingida pola nossa espcie tambm a viveu em comunismo primitivo. Que s comea a quebrar-se quando comea a primeira desgraa da Humanidade: a conversom das mulheres em propriedade privada e primeira forma do dinheiro. Quebra que implica umha lenta e longa evoluom da sociedade sem classes sociedade de classes. Longa e lenta evoluom em que os modos de produom

17

Marxismo para o Sculo XXI

comunitrios coexistem no tempo com os primeiros cultivos de cereais e com a primeira pecuria, fazendo-o tambm com as emergentes sociedades de classes e o emergente modo de produom tributrio. O comunismo nasceu com a nossa espcie e com a sua exploraom se refugiou na clandestinidade. E som s um punhado de milnios da vida da humanidade os que esta geme na exploraom, padecendo a divisom em classes e s um punhado de sculos os vividos sob a renovada e intensificada exploraom do capitalismo, frente a milhons de anos de comunismo primitivo vivido pola nossa espcie e as suas antecessoras. Por isso nom de estranhar que suceda que o comunismo um velho e permanente sonho da humanidade oprimida. O passo do comunismo primitivo at a actual situaom hegemnica do capitalismo se realizou atravs da sucessom de diferentes Modos de Produom. Deste conceito chave do marxismo tratamos na seguinte hora. Segunda Parte (de 12,05 a 13 horas) II. Modos de produom. Opacidade do capitalismo. Mercantilizaom. A maisvalia. 7. Umha ferramenta conceitual chave: Os Modos de Produom (tributrio ou asitico, antigo ou escravista, feudal, burgus ou capitalista) O conceito chave de Modo de Produom estava j comeando a ser tratado tam cedo como em 145 em outra obra genial, esta conjunta de Marx e Engels, A Ideologia Alem. Crtica da novssima filosofia alem, representada por Feuerbach, B. Bauer e Stirner e do socialismo alemm representado polos seus diversos profetas. Escrita em alemm em Bruxelas entre 145 e 146.
Esta obra, importantssima e fundamental, demoraria quase oitenta anos em ser publicada. E primeiro em russo. Parcialmente, o primeiro captulo, em 124 e depois completa em 132. H umha ediom inglesa de 165: German ideology, Londres, 165. Em espanhol h umha uruguaia de 16: Marx-Engels, La ideologa alemana, Montevideo, Uruguai, Ediciones Pueblos Unidos, 16 e umha espanhola de 170: Marx, K, y Engels, F.: La ideologa alemana, Grijalbo, Barcelona, 170, com sucessivas reimpressons.

E o prprio Manifesto Comunista de Marx e Engels aparece em 14 atravesado pola descriom de semelhanas e diferenas entre diferentes Modos de Produom. Mas a formulaom mais madura e cannica do conceito de Modo de Produom a escreve Marx em alemm em Londres em Janeiro de 15 ao redigir o seu prodigioso Prlogo da Contribuiom crtica da Economia Poltica.
Karl Marx: Prlogo de la Contribucin a la crtica de la Economa Poltica. (Publicado no livro Zur Kritik der politischen Oekonomie von Karl Marx, Erstes Heft, Berlim, 15. Em

1

Seminrio de Formaom
espanhol em Obras escogidas Tomo I, pginas 516 a 520, Editorial Progreso, Mosc, 11)

Marx fai nele um percurso autobiogrfico para explicar A trajectria dos meus estudos de Economia Poltica e depois afirma que: O resultado geral ao que cheguei e que, umha vez obtido, serviu de fio condutor aos meus estudos, pode ressumir-se assim: na produom social da sua vida, os homens contraem determinadas relaons necessrias e independentes da sua vontade, relaons de produom, que correspondem a umha determinada fase de desenvolvimento das suas foras produtivas materiais. O conjunto destas relaons de produom forma a estrutura econmica da sociedade, a base real sobre a que se levanta a superestrutura jurdica e poltica e que correspondem determinadas formas de conscincia social. O modo de produom da vida material condiciona o processo da vida social, poltica e espiritual em general. Nom a conscincia do homem a que determina o seu ser, senom, polo contrrio, o ser social o que determina a sua conscincia E depois a grandes rasgos enumera o modo de produom asitico, o antigo, o feudal e o moderno burgus. Em realidade se trata de duas grandes categorias: a do Modo de Produom Tributrio e a do Modo de Produom Capitalista. No primeiro a classe dominante extrai, arranca ou desapropria directamente os seus dominados e explorados umha parte do que estes produzem em forma de tributo (tanto em espcie como em dinheiro). No Modo de Produom Capitalista a classe dominante extrai, arranca ou desapropria tambm aos seus dominados ou explorados umha parte (ainda maior) do que estes produzem. Mas o fai de forma oculta como maistrabalho ou maisvalia e disfarada como benefcios do Capital. O Modo de Produom antigo (ou escravista) umha forma imperfeita de Modo Tributrio no que os escravos som a fora de produom para o mercado. O feudal outra forma imperfeita de Modo Tributrio surgida da dissoluom do escravista. caracterstico que o Modo de Produom Capitalista s se desenvolveu a partir da sucessom de umha forma imperfeita do Modo Tributrio (o feudal). Em outro livro genial de Marx, os Grundrisse, elaborados em rascunho em alemm em 157-15, Marx trata de outros modos de produom precapitalistas, variantes do Modo de Produom Tributrio com notveis sobrevivncias do comunismo primitivo.
Karl Marx: ELEMENTOS FUNDAMENTALES PARA LA CRTICA DE LA ECONOMA POLTICA. Borrador 1857-1858.Titulo original Grundrisse der kritik de politische konomie (rohentwurf) 1857.1858. Primeira publicaom em 13-141 polo Instituto Marx-Engels-Lenine (IMEL) de Moscovo. DESAPERCIBIDA. Nova publicaom em facsmile num s volume de Dietz Verlag em Berlim 153. Perto 170 edions francesa, italiana, russa e inglessa. A espanhola de SIGLO XXI editores. Volum. 1 Mexico 171. Vol 2 B. Aires 172. Vol 3 B. Aires, Mxico Madrid 176.

O qual nos conduz a duas questons fundamentais do marxismo: a mercanti1

Marxismo para o Sculo XXI

lizaom de todas as cousas no capitalismo e a maisvalia. 8. A caracterstica opacidade do capitalismo. E a mercantilizaom de todas as cousas (a conversom dos valores de uso em valores de mudana) como motor criador e destino manifesto do capitalismo Umha caracterstica fundamental do Modo de Produom Capitalista a sua opacidade e a sua capacidade para falsificar a Histria e a realidade. A sua capacidade para fabricar e implantar a ideologia, isto a falsa conscincia necessria. Necessria para o capitalista porque lhe facilita a exploraom dos que explora. Falsa conscincia necessria que inverte a realidade, que pom as pernas para acima e a cabea para abaixo, que fai da noite dia, que converte em benfico guardim o torturador, que define como imprescindvel dador de trabalho o empresrio capitalista que sempre vive de roubar trabalho aos seus empregados. Essa opacidade do sistema capitalista, essa capacidade sua para mistificar, para fazer equvocas as cousas, para fazer que as cousas semelhem ser o que nom som, a causa de que semelhe que o capitalismo melhorou a situaom dos trabalhadores enquanto se nos mente eficazmente que a misria que realmente produziu e que quantificamos na Primeira Parte se explica porque se produziu ali onde nom soubrom fazer com que o capitalismo funcione. No Modo de Produom Feudal a exploraom clara, difana e o explorado v-a nitidamente com os seus prprios olhos: umha mesnada armada de soldados do senhor feudal irrompe na sua granja e se leva pola fora (ou com a mera ameaa da fora que a exibiom das suas armas supom) umha parte da colheita que o fruto do seu trabalho de muitos meses. Dous teros, a metade, menos se tem sorte. No Modo de Produom Capitalista h tambm umha exploraom, um levar-se umha parte do fruto do trabalho do explorado. S que esse levar-se est disfarado, oculto. Porque no Modo de Produom Capitalista as cousas NOM som o que parecem. E o que parece NOM o que sucede. A realidade aparece invertida aos olhos dos explorados (como na cmera obscura da mquina fotogrfica escrevem Marx e Engels): a cabea onde devem estar os ps, os ps onde deve estar a cabea. Ao explorado capitalista lhe pagam um salrio que parece que o pagamento do fruto do seu trabalho. Mas que a forma em que lhe roubam umha parte (a maior) do fruto do seu trabalho. O que sucede que isso est tam disfarado que h que esperar a que o gnio do Marx o explique mediante o conceito chave do maisvalor e da maisvalia. A opacidade, a falsificaom da realidade que o capitalismo conduziu-nos a essa alienaom capitalista que a mercantilizaom, isto , o trnsito do valor de uso ao valor de troco. A conversom de todas as cousas (tambm das pessoas) em mercadorias. E a sua conseqncia o falso desenvolvimento pessoal e as relaons entre pessoas como relaons entre cousas. O dinheiro aparece personalizado, dotado de poderes mgicos: um fetiche que dicta e

20

Seminrio de Formaom

aterroriza como um dolo. Mede-o todo, enriquece-o ou arruna. Os ntimos sentimentos se fam moeda pblica e fungvel, e o poder de compra se converte na alma humana: no bolso e na carteira onde reside j a essncia imortal. O indivduo se aliena e o colectivo se transforma num magma carente de conscincia crtica. Para que pensemos que esta monstruosidade que padecemos, o capitalismo, NOM umha desgraa sobrevida senom algo natural e necessrio, nos ocultam que s tem quinhentos anos e que supujo a condenaom feroz e imisericorde da pugna mercantil, da luita a morte entre valores de troco. Os humanos nos convertemos entom em meras mercadorias. Desde entom temos um preo de compra. As nossas relaons nom som em absoluto pessoais senom de mercado: este o mediador entre ns como objetos venda e o comprador. J que carecemos de relaons pessoais e que s somos objetos mercantis, carecemos tambm de capacidade para integrar-nos numha colectividade: a nossa individualizaom absoluta pois s o dinheiro, esse fetiche todo-poderoso, nos relaciona alienadamente com o exterior. J que somos mercadoria de carne e sangue, a colectividade tam s o lugar de troca. O colectivo tambm desaparece pois ningum ajuda a ningum: a diferena dos lobos que som muito solidrios entre si, os humanos alienados nos despedaamos mutuamente como mercaderes sedentos de riqueza. A mercantilizaom de todas as cousas (a conversom dos valores de uso em valores de troca) aparece-se-nos assim como motor criador e destino manifesto do capitalismo. o decisivo captulo 1. do Livro Primeiro do Capital, titulado A mercadoria, a chave com a que Marx abre a explicaom cientfica de que o capitalismo e de como funciona. 9. A maisvalia. O segredo do capitalismo. O sistemtico roubo de trabalho aos trabalhadores desvelado pola explicaom cientfica da exploraom capitalista que Marx fai no Capital. Um exemplo basco Foi Marx quem no Capital rompeu com a sua explicaom cientfica da exploraom capitalista o obscuro vu com o que os capitalistas e os seus intelectuais tinham tergiversado, falsificado e ocultado o mecanismo dessa exploraom. Som chaves as secons segunda e terceira do Livro Primeiro (A transformaom do dinheiro em capital e Produom do maisvalor absoluto). No Capital h um fragmento (O caso da farinha de sag, pgina 625 do volume 2) que exemplifica esplendidamente a extracom de maisvalor, de maisvalia. Mas ides permitir-me que vos relate um exemplo basco, desenvolvido por mim no meu livro de 14 Negaom vasca radical do capitalismo mundial, cuja explicaom alm do mais foi chave para exprimir pola sua vez a estranha mania que lhes deu aos espanhis h 175 anos de tentar fazer os bascos espanhis pola fora e que desencadeou quatro guerras desde entom (umha a de guerrilha urbana ainda aberta). Um exemplo basco de como o empresrio capitalista na vez de dar

21

Marxismo para o Sculo XXI

trabalho o que fai roubar trabalho: antes da derrota carlista na primeira guerra e das modificaons dos foros bascos que essa derrota provocou, os terrenos onde havia mineral de ferro costumavam ser terrenos comunais ou do concelho e o seu usufruto era livre para os vizinhos. Assim passava por exemplo em Mutiloa, Guipzcoa, onde as minas as trabalhavam os lavradores da vila que tinham direito indistinto a extrair mineral e vend-lo e de tal forma os minerais, as veias de ferro, faziam-se propriedade particular do que se punha a trabalh-los e enquanto continuasse esse trabalho. O mesmo passava com as minas de Irn e de Oyarzun. As mais tarde importantssimas minas de Somorrostro em Vizcaya, com duas grandes massas de ferro no Monte Triano e em Matamoros, eram propriedade comunal das vilas e lugares da comarca das Encartaciones e s podiam desfrut-las os seus naturais sem que entre eles houvesse distinom algumha, sendo todos eles livres de arrancar os minerais como lhes agradasse e de onde quigessem (sem prejudicar a outro vizinho) e sem que ningum pudesse pedir-lhes nem tomar-lhes conta das suas operaons. muito importante fixar-se bem neste facto decisivo: naquela situaom social e jurdica qualquer vizinho podia ir a esses terrenos comunais e colher mineral de ferro. O seu trabalho ao colh-lo e transport-lo at algumha das ferrarias bascas era o que dava valor a esses pedruscos que, sem arrancar, nom tinham nengum valor de uso nem de troca. Esse vizinho se apropriava, ao vend-los na ferraria, de todo o valor que o seu trabalho tinha produzido e incorporado a esses pedruscos. Assim era e funcionava a mineria do ferro precapitalista nesses montes. Mas as cousas mudrom com a derrota dos carlistas. Entre as cousas que mudrom destacam as modificaons que sofrrom os foros. E, por isso, se pudo exportar mineral de ferro, exportaom antes proibida polo foro. E, o que foi decisivo, a gente pudo comprar e apropriar-se dos terrenos comunais. Assim sucedeu, por exemplo, com uns riqussimos jazigos de mineral de ferro dos montes de Triano que antes eram propriedade colectiva d@s vizinh@s da vila de Portugalete que era proprietria de um pro indiviso sobre os montes de Triano. Porque a vila vendeu em 15 a don Juan Mara de Ybarra os seus direitos a esse pro indiviso. (Por certo que o senhor Ybarra demonstrou a sua sagacidade ao pagar por eles a ridcula quantidade de 51.01 reais e conseguir ao longo dos anos seguintes milhons e milhons de pesetas das minas que se abrirom nesses montes). Os trabalhadores continuarom tirando mineral de ferro, como antes, desses montes. E, como antes, o que dava valor a esses pedruscos era o seu trabalho ao arrinc-los e transport-los para que se pudesse extrair o ferro que continham. Mas esse trabalho fazia-se agora ao modo capitalista. Os trabalhadores nom se apropriavam de todo o valor que tinham adicionado aos pedruscos ao arrinc-los e transport-los. Porque eles nom se apropriavam, como faziam antes, desses pedruscos e nom eram eles quem, como faziam antes, os vendiam e se apropriavam do preo que lhes pagavam por eles nas ferrarias. Os pedruscos sem arrin-

22

Seminrio de Formaom

car, ainda no terreno da mina, nom eram como antes propriedade comum de tod@s @s vizinh@s. Eram agora propriedade do empresrio capitalista. E os pedruscos j arrincados e j transportados, ficava com eles o empresrio capitalista que era quem os vendia e se apropriava do valor que os trabalhadores lhes tinham adicionado com o seu trabalho. A eles o que agora lhes compravam era a sua fora de trabalho. Que o empresrio capitalista usava fazendo-lhes arrincar e mover pedruscos durante todas as horas da jornada laboral. Que eram muitas mais ao dia (doze) das que antes dedicavam ao assunto quando o faziam por conta prpria (menos de quatro). Mas o que o capitalista lhes pagava pola sua fora de trabalho, que usava todas essas horas, recuperava-o com o valor acrescentado aos pedruscos arrincados e transportados nas primeiras horas (trs horas e trs quartos) de trabalho de cada dia. O valor acrescentado aos pedruscos nas restantes oito horas e quarto de trabalho apropriava-se delas o empresrio capitalista. Expropiava-lho aos seus trabalhadores. Era a maisvalia que lhes arrincava. O tempo de trabalho nom pago. O tempo de trabalho roubado. (Devo indicar que os dados do exemplo reflectem quase exactamente o realmente sucedido na minaria biscainha. De 176 a 1 os empresrios mineiros na Biscaia pagrom aos seus trabalhadores um total de 11 milhons de pesetas -das de entom, claro- em salrios e lhes extrarom 55 milhons de pesetas de maisvalia (6 milhons de ingressos menos 301 milhons de gastos), 3,6 vezes os seus salrios. A jornada laboral era de doze horas at que depois da greve geral de 1890 se fixou em dez horas ao dia) O fantstico e rendabilssimo jogo de maos, o truque magnfico, a fabulosa prestidigitaom do sistema capitalista (que o gnio de Karl Marx conseguiu descobrir e denunciar) consiste precisamente em que o capital transforma a maisvalia em benefcio. Essa transformaom serve para conseguir a tpica opacidade do sistema capitalista. Essa transformaom oculta, agacha, dissimula, fai opaca a origem do benefcio. A origem do benefcio a maisvalia. o valor do trabalho nom pago mas realizado polo trabalhador e de cujo fruto se apropria (arrebata) o empresrio. Mas a opacidade do sistema fai aparecer as cousas como NOM som. O capital umha relaom social, umha relaom entre pessoas mediada por cousas, umha relaom entre o trabalhador que vende a sua fora de trabalho e o capitalista que lha compra e que em troca se apropria de todo o fruto do uso dessa fora de trabalho. Isto , de todo o valor que o trabalho para o que se usou essa fora adicionou a aquilo sobre o que o capitalista quijo que se usasse. Mas esse capital, que umha relaom social, semelha ser umha cousa. E, alm do mais, umha cousa que semelha que produciu valor. O benefcio, que a maisvalia roubada ao trabalhador, parece ser o justo pagamento da pretendida capacidade produtiva do capital. O salrio, que o preo pago pola fora de trabalho, semelha ser o justo pagamento polo trabalho realizado. Completarei agora o exemplo basco que acabo de contar com uns impres-

23

Marxismo para o Sculo XXI

sionantes detalhes. La Real Sociedad Bascongada de los Amigos del Pais, foi constituda por um documento assinado por quinze cavaleiros de Azcoitia o 24 de dezembro de 1764, cujos estatutos from aprovados polo rei Carlos III (o Borbn mais famoso do despotismo ilustrado) e depois (em 1770) elevada por ele categoria de Academia e condiom de Real. Ali, desde 172 a 176 foi professor (e criador da sua Escola Metalrgica) o notvel qumico e mineralogista Fausto de Elhuyar. E nos seus laboratrios Fausto e seu irmao Juan Jos, tambm qumico e mineralogista, descobrrom e analisrom o nico dos elementos qumicos descoberto por algum sbdito da Coroa de Espanha: o wolframio. Mas do que agora quero falar nom da Anlise qumica do wolframio escrito polos dous irmaos em 173, ainda que mencionei o assunto para calibrar a categoria e a importncia cientfica desses dous homes. Senom de um estudo de Fausto, datado em 17, titulado Estudo das minas de Somorrostro. Trata-se de um estudo fascinante. Quero chamar a atenom sobre o facto de que est datado oitenta e nove anos antes de que Marx publique O Capital. Isto , oitenta e nove anos antes de que veja a luz o resultado do titnico esforo intelectual e cientfico que Marx tivo que fazer para descobrir o fetichismo da mercadoria e a armadilha capitalista que encobre a fonte da maisvalia sob o disfarce do benefcio. O Estudo de Fausto de Elhuyar nom um mero trabalho terico. Fausto um investigador qumico, um cientfico com sucesso, um professor respeitado que completar a sua biografia unindo a sua condiom de descobridor de um dos elementos qumicos a de fundador de centros de ensino superior na Europa e em Mxico, mas tambm um ilustrado pragmtico, um guia para a implantaom prtica do capitalismo, um poltico capitalista (foi director geral de minas em Mxico e ao seu regresso a Espanha ocupou a Direcom Geral de Minas). E o seu Estudo das minas de Somorrostro um impagvel exemplo da, para eles, inadvertida e inocente desvergonha com a que impudicamente os capitalistas da poca da Revoluom Industrial afirmam que o aumento da exploraom do homem polo homem a condiom necessria para o progresso. Veja-se: Fausto de Elhuyar analisa a forma precapitalista da minaria biscainho fundamentada nos foros e na propriedade comunal. Assinala que esse regime de propriedade facilitava que houvesse um grande nmero de escavaons com mui pouco aparelho tcnico e com manifesta impossibilidade de conseguir grandes benefcios. Assinala que quando os usufruturios (os vizinhos com direito a aproveitar o terreno comunal) contratavam assalariados para ajudar-lhes na extracom nom conseguiam elevar os seus ganhos de forma notvel. Di expressamente que: mui pouca ou nengumha a distinom que h entre os proprietrios e jornaleiros quanto ao benefcio que tiram destes trabalhos, e nom h exemplar que tenha feito algum volume nestas empresas. Ningum se fazia, pois, rico com esta forma de exploraom comunal das minas de ferro. Fausto explica muito bem que isso sucede porque o sistema fo-

24

Seminrio de Formaom

ral basco dificulta a eficiente exploraom capitalista do homem polo homem. Nom o di assim, claro. Mas isso exactamente o que di quando explica que estes: defeitos provenhem da constituiom mesma do corpo de minaria daquele pas, e impraticvel qualquer remdio enquanto se mantiver esta no mau estado em que se acha. A liberdade com que qualquer encartado (isto , aclaro eu, qualquer vizinho da comarca basca das Encartaciones que, por slo, comunalmente proprietrio desses terrenos com mineral de ferro) fai-se dono de umha mina, e a facilidade com que a lavra pola abundncia e disposiom do mineral, a origem destas desordens e da misria do Pas, pois achando a ociosidade umha isca prodigiosa neste estado, que com quatro horas de trabalho proporciona aos obreiros um salrio que mal conseguiriam em outro com o dobro, os naturais do Pas se entregam a ele, abandonando o cultivo dos seus campos, que olham com desprezo, e deste modo se constituem folgazns de profissom. O nosso Fausto tem clara qual a soluom de tam indesejada e desordenado estado de cousas. , claro est, a soluom capitalista. Que passa por eliminar a viciosa propriedade comunal substituindo-a pola virtuosa propriedade privada. E por eliminar a vicioso facto de gostar de folgar do pessoal obrigando-o a trabalhar mais horas sem que haja necessidade de pagar-lhes mais (por que teria de pagar-se mais, pensa o nosso Fausto, se est claro que com o que agora ganham vivem?). Por suposto que ele nom o di assim. Mas o di. Vaia se o di!. Di que o remdio : que se estabelea um corpo, que, tomando em propriedade estas minas, disponha com ordem os labores como a economia por meio de directores hbeis. Nom se lhe escapa a Fausto que isso poderia encarecer o preo do mineral porque os directores e administradores hbeis custam caros. Mas sabe, e o explica, que esses custos compensam. Como lhes compensrom h uns anos a General Motors ou Volkswagen os custos (um milhom e meio de pesetas ao dia) do contrato desse hbil diretor e administrador basco que disputrom e que chamrom Superlpez (Lpez de Arriorta). Compensam porque o mesmo que esse Superlpez os directores e administradores que tem em mente Fausto de Elhuyar conseguem aumentar os benefcios dos capitalistas da mesma infalvel maneira: explorando mais e melhor os trabalhadores, conseguindo que fagam mais trabalho polo mesmo ou menos preo. Efetivamente. Fausto explica que, pese aos novos gastos que suporiam esses directores hbeis, ficariam ainda sobrantes. Sempre que se sigam as suas recomendaons. A primeira das quais consiste: em que aos obreiros, que agora s trabalham quatro horas ao dia, se lhes figesse trabalhar o dobro, sem aumentar o salrio, portanto, ao mesmo custo poderia arrancar-se o duplo mineral que agora, ou

25

Marxismo para o Sculo XXI

com a metade dos salrios e operri@s a mesma quantidade que ao presente. Nom sabe um de que admirar-se mais. Se da nitidez e a claridade com a que se demonstra o rendvel que pode ser apropriar-se de maisvalia obrigando a realizar um maistrabalho, um trabalho nom pago. Ou da impdica desvergonha com a que se defende o aumento da exploraom do homem polo homem como umha medida exigida polo progresso e pola cincia. Ou do facto de que essa proposta escrita em 177 prefigure tam exactamente o mecanismo que sessenta anos depois desencadeou a desamortizaom dos bens comunais, graas modificaom dos foros fruto da derrota carlista na primeira guerra, e que trouxo consigo o roubo da sua riqueza ao povo basco, o aumento da exploraom da mao de obra assalariada, o desenvolvimento do capitalismo industrial em Euskal Herria Sul e o enriquecimento da burguesia que se converter em basco-espanholista e pea chave do bloco de classes dominante espanhol.
(As citaons da obra de Fausto Elhuyar estm tomadas de um trabalho do professor Emiliano Fernndez de Pinedo titulado El campesino parcelario vasco en el feudalismo desarrollado (s. XV-XVIII), publicado en SAIOAK, Revista de Estudos Vascos, n 1 do Ano I, 177, pginas 136-147. Aponte-se ao professor Fernndez de Pinedo o grande mrito de chamar a atenom sobre texto tam importante e significativo.)

Terceira hora (de 13,05 a 14 horas) III. Classes e luita de classes. As naons e o seu direito autodeterminaom. A violncia d@s oprimid@s e explorad@s sempre legtima. Um olhar final muito rpido elaboraom e ao ncleo do marxismo 10. Da pr-histria (sociedade sem classes e sem Estado) ao comunismo futuro (sociedade sem classes e sem Estado) passando pola Histria de todas as sociedades at os nossos dias que a Histria das luitas de classes O Manifesto do Partido Comunista, que todo o mundo conhece simplesmente como o Manifesto Comunista foi escrito por Karl Marx e Friedrich Engels em alemm entre Dezembro 147 e Janeiro 14. Foi publicado pola primeira vez em Fevereiro de 14 em Londres em folheto aparte. O seu Ttulo original Manifest der Kommunistischen Partei. NENGUM outro texto afectou j e afectar no futuro como este vida de milhares de milhons de seres humanos. Comea assim: A histria de todas as sociedades que existrom at os nossos dias tem sido a histria da luita de classes. Homem livre e escravo, patrcio e plebeu, barom e servo, mestres e oficiais, numha palavra, opressores e oprimidos em constante oposiom, tenhem vivido numha guerra ininterrupta, ora franca, ora disfarada; umha guerra que terminou sempre com a transformaom revolucionria de toda a sociedade, ou com a destruiom das classes em luita. 26

Seminrio de Formaom

Nas anteriores pocas histricas, verificamos, quase por toda a parte umha divisom da sociedade em classes distintas, umha escala graduada de condions sociais. Na Roma antiga achamos patrcios, cavaleiros, plebeus e escravos; na Idade Mdia, senhores feudais, vassalos, mestres, oficiais e servos, e, alm do mais, em quase todas estas classes ainda encontramos gradaons especiais. A moderna sociedade burguesa, que saiu de entre as runas da sociedade feudal, nom aboliu as contradions de classe. Unicamente substituiu as velhas classes, as velhas condions de opressom, as velhas formas de luita por outras novas. A nossa poca, a poca da burguesia, distingue-se, no entanto, por ter simplificado as contradions de classe. Toda a sociedade vai dividindo-se, cada vez mais, em dous grandes campos inimigos, em duas grandes classes, que se enfrentam directamente: a burguesia e o proletariado Quatro anos depois do Manifesto Karl MARX na sua carta a Joseph WEYDEMEYER, datada em Londres, a 5 de maro de 152, esclarece que: Polo que a mim se refere, nom me cabe o mrito de ter descoberto a existncia das classes na sociedade moderna nem a luita entre elas. Muito antes que eu, alguns historiadores burgueses tinham exposto j o desenvolvimento histrico desta luita de classes e alguns economistas burgueses a anatomia econmica destas. O que eu acheguei de novo foi demonstrar: 1) que a existncia das classes s vai unida a determinadas fases histricas de desenvolvimento da produom; 2) que a luita de classes conduz, necessariamente, ditadura do proletariado; 3) que esta mesma ditadura nom de por si mais do que o trnsito para a aboliom de todas as classes e para umha sociedade sem classes Esse mesmo ano de 152 se publicou em Nova Iorque, como primeiro nmero da revista DIE REVOLUTION um livro genial de Karl Marx, escrito em alemm entre Dezembro de 151 e Maro de 152: O 18 Brumrio de Lus Bonaparte.
Karl Marx: El 18 Brumario de Luis Bonaparte, Ediciones Ariel, Esplugas de Llobregat (Brna.), 171 ( a 2 ediciom, a primeira de 16). 171 pginas. H umha ediom de 15 de Editorial SARPE, Madrid. Numha Biblioteca de Historia vendida em quiosques. Nas Obras escolhidas de Marx e Engels Tomo I de Editorial Progresso de Moscovo est nas pginas 404-4.

umha obra GENIAL. Um exemplo bsico de materialismo histrico, de anlise dialctica de um processo concreto de luita de classes numha formaom social concreta num momento histrico concreto. Contm umha excelente definiom de classe social (Na medida em que milhons de famlias vivem sob condions econmicas de existncia que as distinguem polo seu modo de viver, os seus interesses e a sua cultura de outras classes e as oponhem a estas de um modo hostil, aquelas formam umha classe). 27

Marxismo para o Sculo XXI

Em outra obra genial, esta conjunta de Marx e Engels, A ideologia alem, que j me referim antes, afirma-se que: Para ns, o comunismo nom um estado que deve implantar-se, um ideal ao que tem de sujeitar-se a realidade. Ns chamamos comunismo ao movimento real que anula e supera ao estado de cousas actual. Nesta obra escrevem que: As ideias da classe dominante som as ideias dominantes em cada poca; ou, dito em outros termos, a classe que exerce o poder material dominante na sociedade , ao mesmo tempo, o seu poder espiritual dominante. A classe que tem a sua disposiom os meios para a produom material dispom com isso, ao mesmo tempo, dos meios para a produom espiritual, o que provoca que se lhe submetam, ao prprio tempo, por termo meio, as idias de quem carecem dos meios necessrios para produzir espiritualmente. As ideias dominantes nom som outra cousa que a expressom ideal das relaons materiais dominantes, as mesmas relaons materiais dominantes concebidas como ideias; por tanto, as relaons que fam de umha determinada classe a classe dominante, ou seja, as ideias da sua dominaom. A luita de classes e o seu estudo constituem um dos fundamentos chave do marxismo. A luita de classes decisiva para acelerar ou atrasar o processo de desenvolvimento do capitalismo e para acelerar ou atrasar a possibilidade da sua extinom. Um dos mais perniciosos desvios do marxismo foi o economicista que de forma suicida tem minusvalorado o decisivo papel da luita de classes. Como escreveu o meu camarada de Batasuna e da REDE BASCA VERMELHA Iaki Gil de San Vicente: O mrito do comunismo, e em especial de Marx mas tambm de muitos revolucionrios posteriores, que soubo, por um lado, sintetizar o essencial das contribuions anteriores (das massas oprimidas inclusive precapitalistas; das inovaons tericas dos economistas burgueses clssicos; das inovaons tericas dos polticos franceses; das inovaons filosficas dos alemns e das inovaons ticas dos socialistas utpicos) e, por outro, ligar essa sntese numha teoria da evoluom humana -o materialismo histrico- qualitativamente superior que pudo elaborar a burguesia com todos os seus instrumentos tericos, universitrios, intelectuais, etc. Para o comunista o materialismo histrico como para o marinho a cincia da navegaom. Ambas se demonstrrom na prctica e os erros cometidos nos obrigam a melhoras e avanos. Comparando esta evoluom com a das teorias burguesas, a superioridade do materialismo histrico inegvel, ainda que isso nom lhe exima da autocrtica permanente. Foi e tam terminante a sua superioridade que o capitalismo para fre-lo s tivo o criminal recurso da brutalidade militar para derrotar ao comunismo em alguns lugares, para asfixi-lo em outros e para atemorizar e alienar tanto s classes oprimidas para que o resto dos seus avanos sejam sempre luitando contra a ameaa e a chantagem, quando nom contra a repressom, a tortura e assassinato. E que, neste decisivo assunto da prctica humana, os resultados que

2

Seminrio de Formaom

validam ou negam as teorias antagnicas nom se obtenhem depois de exaustivos exames neutrais realizados por sesudos sbios, senom no campo de batalha da luita de classes. Desde esta constncia histrica que podem dizer contra o marxismo, contra o materialismo histrico, as diferentes teorias sociolgicas, econmicas, filosficas e ticas burguesas que s se dedicrom a defender os interesses das suas classes dominantes, que som as que pagam os enormes salrios dos seus intelectuais? 11. As classes e as naons e o seu direito autodeterminaom. Um problema de incandescente actualidade para os marxistas no mundo e no Estado espanhol Nom passa hoje um dia sem que na imprensa mundial aparea o problema das naons e o seu direito autodeterminaom. Inclusive na Europa que em 1975 proclamava que seriam petrificadas as suas fronteiras os ltimos 30 anos virom como mais de umha dezena de naons recuperavam a sua independncia e a sua soberania estatal. Fai uns meses Montenegro recuperava a sua independncia. Hoje falamos da iminete independncia de Kosovo. Mas para alm disso e ao mesmo tempo a actual onda ofensiva de um capitalismo decadente que luita desesperadamente por sobreviver no meio da sua crise terminal pretende arrasar as naons, uniformizar todos os seres humanos convertendo-os de Homo sapiens nationalis em Homo Coca Colensis para explor-los melhor. A vossa naom, como todas as do planeta, est em perigo de ser arrasada e desparacer nesse magma indiferenciado e uniformizado que o capitalismo luita por criar. Condiom necessria mas nom suficiente para sobreviver como naom contar com um estado prprio. A independncia da Galiza nom umha aspiraom. hoje umha necessidade. Como o para os bascos a independncia de Euskal Herria e para os catalns a dos Pases Catalns. O problema das naons e a sua relaom com as classes sociais tem estado presente no marxismo desde as suas primeiras horas. E essa presena coincidiu com outra constante: que com demasiada triste freqncia houvo comunistas de naons opressoras de outras que from antes nacionalistas opressores que comunistas. E tergiversarom inclusive os textos mais claros de Marx e Engels ao respeito. Por exemplo, demasiadas vezes citarom injustamente o Manifesto Comunista. Mutilando o seu texto e magnificando umhas frases que efectivamente figuram nele: Acusa-se tambm aos comunistas de querer abolir a ptria, a nacionalidade. Os obreiros nom tenhem ptria. Nom se lhes pode arrebatar o que nom possuem. Essas ltimas catorze palavras foram repetidas milhons de vezes. Ocultando que, imediatamente detrs Marx e Engels escrevrom que: Mas, por enquanto, o proletariado deve em primeiro lugar conquistar o poder poltico, elevar-se na condiom de classe nacional, constituir-se em naom, ainda nacional, ainda que de jeito nengum no sentido burgus.

2

Marxismo para o Sculo XXI

E que pginas antes no mesmo Manifesto Marx e Engels tinham afirmado que: a luita do proletariado contra a burguesia primeiramente umha luita nacional. natural que o proletariado de cada pas deve acabar em primeiro lugar com sua prpria burguesia. Foi Lenine, primeiro teoricamente e depois na prtica desencadeando com a poltica da URSS umha luita mundial (que tivo um imenso sucesso) contra o colonialismo e a favor do Direito de Autodeterminaom, quem fixou com detalhe a posiom do marxismo frente ao problema nacional. A est o seu crucial livro O Direito das naons autodeterminaom. Escrito em russo no exlio entre Fevereiro e Maio de 114. Publicado de Abril a Junho de 114 nos nmeros 4, 5, 6 da revista PROSVESCHENIE -revista mensal terica, poltico-social e literria publicada legalmente polos bolcheviques em Petersburgo desde Dezembro 111 a Junho 114. Assinado V. Iln.
Em V.I. Lenin: Obras escogidas em trs tomos. Editorial Progreso. Mosc. 11. tomo I pginas 603-657. E em V.I. Lenin Obras completas tomo 25 pginas 271-340. Editorial Progreso, Moscovo 14. Tambm h ediom espanhola de AKAL.

Lenine define assim: por autodeterminaom das naons se entende a sua separaom estatal das colectividades de nacionalidade estranha, isto , a formaom de um estado nacional independente. E pom nfase em que: Se nos di: apoiando o direito separaom, apoiais o nacionalismo burgus das naons oprimidas.....Ns respondemos: nom..... Quanto a burguesia de umha naom oprimida luita contra a opressora, ns estamos sempre, em todos os casos e com mais decisom do que ningum, a favor, j que somos os inimigos mais audazes e conseqentes da opressom. Quanto a burguesia da naom oprimida est polo seu nacionalismo burgus ns estamos na contramao. Luita contra os privilgios e violncias da naom opressora e nenguma tolerncia com respeito tendncia da naom oprimida para os privilgios. Se nom propugnamos nem levamos prctica na agitaom a consigna do direito separaom, favorecemos nom s burguesia, senom aos feudais e ao absolutismo da naom opressora................ Em todo o nacionalismo burgus de umha naom oprimida h um contedo democrtico general contra a opressom, e a este contedo lhe prestamos um apoio incondicional, apartando rigorosamente a tendncia ao exclusivismo nacional, luitando contra a tendncia do burgus polaco a oprimir ao hebreu, etc. etc.......Tomemos o posicionamento da naom opressora. Pode talvez ser livre um povo que oprime a outros povos? Nom. Os interesses da liberdade da populaom de russos exigem que se luite contra tal opressom. A longa histria, a secular histria de repressom dos movimentos das naons oprimidas, a propaganda sistemtica desta repressom por parte das classes altas, crirom enormes obstculos causa da liberdade do mesmo povo russo Por suposto Lenine NOM corrige, neste crucial tema, Marx nem Engels. Polo contrrio, o seu livro cita, glosa e fai nfase multidom de textos e de comportamentos de Marx e Engels a favor do Direito de Autodeterminaom das 30

Seminrio de Formaom

naons. Cita, por exemplo umha carta de Marx a Engels, do 30 de Novembro de 167: O que devemos aconselhar aos operrios ingleses? Ao meu modo de ver, devem fazer do Repeal (ruptura) da uniom (da Irlanda com a Inglaterra, isto , da separaom da Irlanda da Inglaterra) um ponto do seu programa; em breves palavras, a reivindicaom de 1783, s que democratizada e adaptada s condions actuais. Esta a nica forma legal da emancipaom da Irlanda e, por isso, a nica forma que pode aceitar-se no programa de um partido ingls. Lenine conta tambm que o 10 de Dezembro de 16, Marx escreve que o interesse absoluto e direto da classe obreira inglesa exige a ruptura de sua actual uniom com a Irlanda. A classe operria inglesa nom poder fazer nada, enquanto nom se desembarace da Irlanda... A reacom inglesa, na Inglaterra, tem as suas razes na escravizaom da Irlanda Lenine adiciona no seu livro que Marx exclama: Que desgraa para um povo o ter subjugado outro. A classe operria da Inglaterra nom poder libertar-se, no entanto a Irlanda nom se liberte do jugo ingls. A escravizaom da Irlanda fortalece e nutre a reacom na Inglaterra. E adiciona ele entre parntese (gual como nutre a reacom na Rssia a escravizaom de umha srie de naons!). Lenine completa o pargrafo recordando que Marx, ao fazer aprovar na Internacional umha resoluom de simpatia para a naom irlandesa, para o povo irlands, propugna a separaom da Irlanda da Inglaterra Noutra passagem do seu livro Lenine afirma rotundamente que o direito separaom supom que o problema se resolve precisamente nom polo parlamento central, senom unicamente polo parlamento (Dieta, referendo, etc.) da regiom que se separa Traduzido ao Estado espanhol: unicamente o Parlamento galego e o povo galego em referendo ser que resolvam com seu o voto a independncia da Galiza do Estado espanhol. O independentismo comunista e internacionalista assume a existncia de umha s espcie humana na que nom existem diferenas de inteligncia e aptidons bsicas impostas geneticamente. Isso nom quer dizer que advogue polo uniformismo cultural, pola existncia de umha nica lngua mundial. Desgraadamente diversas esquerdas -socialistas utpicos, anarquistas e estalinistas- sim defendrom teoricamente esse critrio uniformador. O Capital quer imp-lo na prtica e a evoluom mundializadora da economia pressiona nesse sentido. No entanto, umha concepom independentista reivindica justo o contrrio: a riqueza da humanidade radica na sua diversidade cultural e nasua contribuiom mtua. Aqui devemos recorrer, como tantas outras vezes, a teses ecologistas -a biodiversidade- aplicadas sociedade humana: a diversidade cultural. De facto, umha vez mais, este o critrio de fundo dos clssicos marxistas: o livre desenvolvimento de

31

Marxismo para o Sculo XXI

cada pessoa e/ou colectivo o requisito do desenvolvimento livre da comunidade no seu conjunto. Voltamos assim ao sentido e significado do comunismo mas nom de maneira abstrata senom prtica: talvez nom enriquecer a humanidade o aumento de euskaldunes ou de galego-falantes?. 12. Frente curiosa apariom actual de comunistas cristaos e pacficos, para os marxistas a violncia dos oprimidos e explorados sempre legtima e necessria Resta-me enunciar agora quatro teses, (porque nom som teorias senom TESES, isto formulaons de FACTOS DEMONSTRADOS): 1 O facto da mortfera crise actual da Humanidade toda em general e das nossas naons sem Estado (a minha, Euskal Herria e a vossa, Galiza) em particular. 2 O facto de que a causa de ambas o capitalismo. 3 O facto de que a nica sada vivel a destruiom do capitalismo e a marcha para o comunismo. 4 O facto de que essa destruiom tem de se fazer pola violncia e de que a teoria pode converter-se na fora material necessria para exerc-la. Esta apologia da violncia legtima d@s oprimid@s e explorad@s aparece j em 14 no mais famoso dos textos de Marx e Engels. No ltimo pargrafo do Manifesto comunista que reza assim: Os comunistas consideram indigno ocultar as suas ideias e propsitos. Proclamam abertamente que os seus objectivos s podem ser atingidos derrocando pola violncia toda a ordem social existente. Que as classes dominantes tremam ante umha Revoluom Comunista! Os proletrios nada tenhem a perder a nom ser as suas cadeias. Tenhem um mundo a ganhar. PROLETRIOS DE TODOS OS PASES, UNIDE-VOS! Essa afirmaom sobre a violncia baseia-se na evidncia emprica. Nom h UM S CASO em todo o planeta e nos milhares de anos de Histria conhecida no que umha classe dominante tenha deixado de explorar e dominar por bem. Em todos os casos nos que o fixo foi forada pola violncia, que SEMPRE justa e legtima, d@s dominad@s e explorad@s. H umha muito interessante afirmaom anterior de Marx em 1844 na Contribuiom crtica da filosofia do Direito de Hegel, publicada nos ANAIS FRANCO-ALEMNS, que tambm umha justificaom da validez de Seminrios como este: Evidentemente, a arma da crtica nom pode substituir crtica das armas. A fora material tem de se derrocar mediante a fora material. Mas tambm a teoria se converte em poder material tam cedo como se apodera de (convencer a) as massas. E a teoria capaz de convencer s massas quando argumenta e demonstra ad hominem, e argumenta e de-

32

Seminrio de Formaom

monstra ad hominem quando se fai radical. Ser radical atacar o problema pola raiz. E a raiz para o home o home mesmo. A prova evidente do radicalismo da teoria....e , portanto, da sua energia prctica consiste em saber partir da decidida superaom positivista da religiom. A crtica da religiom desemboca na doutrina de que o homem a essncia suprema para o homem e, portanto, no imperativo categrico de invertir todas as relaons em que o homem seja um ser humilhado, escravizado, desamparado, desprezvel... 13. Um olhar final muito rpido elaboraom e ao ncleo do marxismo Repito que absolutamente impossvel tratar suficientemente um tema como o dos fundamentos do marxismo numha sessom de trs horas. Depois de ter levado a cabo a estratgia que escolhim: centrar-me com algum detalhe em quatro questons chave, ressumo agora, num olhar muito rpido, a elaboraom e o ncleo do marxismo. Ainda que Carlos Marx e Frederico Engels, e tantos outros e outras, som chaves no comunismo, este, quanto movimento revolucionrio que nasce das contradions objectivas do modo de produom capitalista, mais do que esses indivduos. Os prprios Marx e Engels dixrom no seu Manifesto Comunista (14) que: As teses tericas dos comunistas nom se baseiam em modo algum em ideias e princpios inventados ou descobertos por tal ou qual reformador do mundo. Nom som senom a expressom de conjunto das condions reais de umha luita de classes existente, de um movimento histrico que se est desenvolvendo ante os nossos olhos O ncleo do marxismo, elaborado por Marx e Engels, nom se constituiu de umha nica vez, como umha espcie de inspiraom divina, mas depois de um longo processo de formaom inicial, um perodo de sntese e umha ultima fase de enriquecimento e melhora. Inicialmente Marx e Engels aprendrom: Em primeiro lugar e antes que nada, da luita de classes real, prtica, das greves e dos conflitos sociais que estavam endurecendo-se desde o ultimo tero do sculo XVIII em Gram-Bretanha e posteriormente em toda a Europa. Em segundo lugar, do estudo critico da dialctica hegeliana e do grosso da filosofia alem, a mais desenvolvida da sua poca. Em terceiro lugar, da practica poltica clandestina mantida durante longos anos e do exlio sofrido posteriormente. Em quarto lugar, do estudo sistemtico da economia poltica inglesa, a mais desenvolvida da sua poca. Em quinto lugar, do estudo do socialismo poltico francs, o mais desenvolvido da sua poca. E das inovaons ticas dos socialistas utpicos

33

Marxismo para o Sculo XXI

Em sexto lugar, do estudo analtico das grandes massas de estatsticas, estudos e investigaons oficiais do Parlamento e dos governos britnicos sobre a realidade social do capitalismo mais desenvolvido do momento. Em sptimo e ultimo lugar, do estudo dos avanos mais recentes na etnografia do momento. Ao longo da vida de Marx e Engels (Marx nasceu em 11 e morreu em 13, Engels nasceu em 120 e morreu em 15) o marxismo em formaom seguiu ao milmetro os avanos cientficos de todo o signo; do mesmo modo defendeu o mais radical do feminismo operrio e popular, como a obra de Flora Tristn; tambm estudrom as cada vez mais alarmantes notcias a respeito das primeiras conseqncias da intervenom humana e do capitalismo contra a Natureza. H que sublinhar que Marx ainda tendo criado um plano de seis livros sobre O Capital somente pudo editar pessoalmente o primeiro, e Engels os dous seguintes, ficando outros trs sem comear. Mas ambos amigos deixrom abundantes e volumosas anotaons, algumhas das quais se publicrom muito recentemente e outras continuam sem conhecer-se. De todos os jeitos, questons fundamentais como a tica e a esttica emergem periodicamente nas suas obras como pontas que sobressaem acima do mar, porque na realidade estm maciamente presentes no interior das obras, sob a sua linha de flotaom, como os icebergs. Podemos dizer, portanto, que o marxismo apareceu como a sntese do melhor do pensamento humano ocidental. Sntese realizada depois de minuciosas e prolongadas leituras e estudos analticos de ditas correntes, submetendo-as ao contraste com os factos sociais e s comparaons entre todas elas. Como resultado, surgiu umha nova forma de intervenom na histria humana que bem cedo definiu umhas diferenas qualitativas insalvveis para e irreconciliveis com a forma burguesa de interpretar a realidade tal qual esta aparece a simples vista. As diferenas som estas: umha, a critica da economia poltica burguesa baseada na exploraom, no mximo benefcio e na irracionalidade do mercado. Critica marxista centrada na teoria da maisvalia, na lei do valor trabalho , na lei da queda tendencial da taxa de benefcio e na mundializaom e concentraom de capitais; dous, a critica da teoria burguesa do Estado e da democracia capitalista, centrada no materialismo histrico (lei da produtividade do trabalho); nas classes e a luita de classes; na funom do Estado (teoria do Estado em autoextinom); na violncia contra a democracia (a necessidade transitria da

34

Seminrio de Formaom

ditadura do proletariado) e na necessidade de acabar com o mercado e a produom de valor para assegurar o triunfo do comunismo; trs, a crtica da metafsica e do idealismo, em qualquer das suas formas de expressom, realizada desde a dialctica e o materialismo. A teoria filosfica marxista centrada na dialctica em quatro campos: unidade e luita de contrrios; mudanas qualitativas; negaom da negaom e totalidade concreta. e quatro, a critica da tica capitalista realizada desde a practica tica do movimento revolucionrio, que anuncia a futura tica socialista e aponta alguns aspectos cruciais da tica comunista. A praxe, a acom prctica e terica como eixo de transformaom e de aprendizagem. Definiom dialctica do conceito lei como campo de intervenom e por tanto de derrota e fracasso. Os quatro pontos caractersticos do marxismo formam o ncleo de um mtodo geral de interpretaom cientfico-critica, o materialismo histrico e dialctico, da realidade considerada como umha totalidade em permanente movimento contraditrio. Este mtodo capaz de integrar, absorver e incluir, enriquecendo-se com isso a si prprio, o melhor de todas as correntes tericas posteriores, depois de t-las depurado na medida do possvel dos seus contedos reaccionrios, mas em bastantes casos nom possvel; e sobretodo capaz de explicar mediante a integraom na sua teoria central as razons histricas de luitas sociais aparecidas posteriormente ao marxismo, ou que cobrrom importncia mais tarde. Assim, por exemplo, as reivindicaons antipatriarcais, as luitas de libertaom tnica e nacional, as luitas ecologistas, as novas fracons e componentes das classes trabalhadoras, os chamados novos movimentos sociais, a antipsiquiatria e muitos componentes da psicanlise, as inovaons das cincias e as criticas ao poder tecnocientfico burgus, e um longo etctera, encontram a sua razom de existncia nas teses bsicas do materialismo histrico. Justo de la Cueva Etxarri-Aranatz, Nafarrroa, Euskal Herria. 12 Junho 2007

35

Marxismo para o Sculo XXI

Correntes do marximo no sculo XX


Tpicos Vou falar de cinco grandes correntes, a que chamo, para simplificar: socialdemocracia, bolchevismo, stalinismo, revisionismo e maosmo. Farei ainda referncia ao conselhismo e ao trotskismo. 1. Social-Democracia (At 1914) Acumulaom inicial de foras do movimento operrio, sobretodo na Europa. Surgem grandes partidos, que se lanam no trabalho sindical, cooperativas, jornais operrios, entram no parlamento. Afirma-se a tendncia reformista: Bernstein. Em vrios pases os sectores mais combativos do proletariado seguem o anarco-sindicalismo e nom o marxismo. Ao desencadear-se a primeira guerra imperialista (114), os grandes partidos social-democratas alinham com a sua prpria burguesia. A seguir esmagam a revoluom operria alem de 11 e a revoluom na Hungria, atacam a Uniom Sovitica, defendem expedions coloniais, etc. 2. Bolchevismo (1917-1928) J existia desde 103 mas torna-se umha corrente internacional com a revoluom dos sovietes na Rssia (117). Revoluom russa foi o maior terramoto social da histria moderna ao provar que a burguesia pode ser derrubada e expropriada e que se pode criar umha Repblica dos trabalhadores. A Rssia dos sovietes sobrevive a umha guerra civil catastrfica, derrota os invasores imperialistas, ao mesmo tempo que faz reformas sociais avanadas, proclama a emancipaom da mulher, produz umha arte e umha literatura de vanguarda. imagem do partido Bolchevique formam-se dezenas de partidos comunistas, nom s na Europa, mas nos pases atrasados e coloniais. O movimento marxista pola primeira vez verdadeiramente mundial. Para os partidos comunistas vem o melhor da base social-democrata e anarco-sindicalista. a idade de ouro do marxismo. Ideias novas popularizadas polo bolchevismo: ditadura do proletariado, internacionalismo proletrio. Necessidade de um partido de combate para a revoluom. O poder tem que ser tomado pola fora revolucionria. Os aliados internos do proletariado som os camponeses e os pobres das cidades, nom a burguesia democrtica. Os aliados externos som os povos oprimidos e coloniais. 3. Stalinismo (1928-1956) Em meados dos anos 20, o movimento comunista tem trs metas: construir o socialismo na Uniom Sovitica, reforar o movimento operrio nos pases capitalistas e acelerar a libertaom das colnias. Vai tentar realiz-las enfren-

36

Seminrio de Formaom

tando duas grandes ondas imperialistas, a nazi e a americana, tendo no meio umha nova guerra mundial. Staline consegue xitos espectaculares na criaom de umha grande indstria, agricultura moderna, cincia, defesa, sade, educaom. Mas numha situaom de emergncia, interna e externa. O poder inicial dos sovietes degenera num poder autocrtico. Nom h democracia operria, nem liberdade de criaom, nem legalidade. Instala-se no partido um clima de medo. Os processos de Moscovo e o Gulag som um dos maiores golpes sofridos polo movimento comunista. Pode-se falar de socialismo nestas condions? Os PC queriam repetir a revoluom russa mas as condions dos seus pases eram muito diferentes. Som pequenos e inexperientes. Em breve a Uniom Sovitica, atravs da Internacional, passa a dirigir a sua linha poltica e a controlar a sua direcom. Em meados dos anos 30, a Internacional Comunista lana a poltica das Frentes Populares para tentar convencer as democracias burguesas a resistir onda nazi. Desenvolve-se o oportunismo, o reformismo e o nacionalismo na maioria dos partidos. O caso da Guerra de Espanha. As direcons dos PC vam-se corrompendo, obedecem incondicionalmente a Moscovo. Clima interno de dogmatismo asfixiante. Mesmo assim, morte de Staline, a Uniom Sovitica e o movimento comunista atingem o auge do poderio e influncia. H um campo socialista que abarca um quarto da humhanidade e que regista um crescimento econmico espectacular. No mundo capitalista, partidos muito fortes. Mas est todo minado por dentro. O stalinismo a longa agonia do bolchevismo. E assim o movimento comunista explode em dois ramos opostos: revisionismo e maosmo. Como contraponto ao stalinismo, surge o trotskismo. Sem nunca ter sido umha corrente preponderante, a sua influncia internacional cresceu medida que se tornrom mais conhecidas as realidades do stalinismo. O seu ponto forte: ser pioneiro na denncia da burocratizaom e dos crimes do stalinismo. As suas fraquezas: concepom do socialismo muito semelhante de Staline. Aliar-se social-democracia para combater o stalinismo. Querer comear por um centro mundial e da construir os partidos dos vrios pases. Como as outras correntes, o trotskismo veu dividindo-se em tendncias muito diversas, sobretodo depois que a Uniom Sovitica se tornou capitalista e nom se drom as revoluons antiburocrticas previstas por Trotski. 4. Revisionismo (1956-1989) No XX Congresso (156), o partido sovitico rompe com o stalinismo em quatro aspectos: denncia dos crimes de Staline, linha geral da coexistncia pacfica com o imperialismo, aliana com a social-democracia, possibilidade de passagem pacfica ao socialismo. Esta viragem foi necessria porque a direcom sovitica tinha que resolver os problemas acumulados na poca stalinista: introduzir mecanismos de mercado para tornar as empresas rentveis, dar maior liberdade aos quadros,

37

Marxismo para o Sculo XXI

tcnicos e intelectuais. Internacionalmente, tentar acabar com a corrida aos armamentos da Guerra Fria que sobrecarregava a economia. A Uniom Sovitica lana o namoro ao imperialismo americano e europeu e social-democracia. Tenta ganhar as burguesias nacionalistas, em nome de um novo socialismo terceiro-mundista. Usa os partidos comunistas como se fossem meros agentes da poltica externa. Kruchov tem ainda menos cerimnia com os partidos irmaos do que Staline. O resultado: desmoralizaom da base operria dos partidos, que tinha umha imagem idealizada de Staline. As tendncias reformistas nos partidos vm ao de cima. Exemplo: Espanha e Portugal, linha do afastamento pacfico dos ditadores. PC francs, italiano, brasileiro, etc. 5. Maosmo (1956-1975) Em 160 o PC China abre fogo sobre o revisionismo moderno, denuncia a poltica externa da Uniom Sovitica e o oportunismo dos grandes partidos europeus, apola ao retorno ao leninismo, luita anti-imperialista. umha linguagem nova que apela s massas, d confiana revolucionria. Espalha-se no mundo a histria fabulosa do PC da China, a guerra camponesa prolongada, a teoria militar de Mao, a Longa Marcha, a revoluom agrria. A China impulsiona o movimento dos nom-alinhados, que se opom aos EUA, levanta a bandeira da revoluom que a Uniom Sovitica j tinha deitado fora. Contodo, medida que cresce o poderio e a influncia internacional da China, agudiza-se a luita interna no partido entre os que querem prosseguir com a revoluom e os que querem modernizar a economia e fazer alianas com o imperialismo. O movimento das comunas populares e depois a revoluom cultural acabam em desastre. Aps anos de confrontos sangrentos, o partido comunista dominado pola via capitalista que Mao tinha comeado por combater. O descalabro da revoluom na China ainda mais rpido do que na Uniom Sovitica O maosmo d frutos na sia, na Amrica Latina, em frica, onde h grandes massas camponesas oprimidas. Mas na Europa e EUA penetra pouco no proletariado, porque aqui nom tinha muito campo de aplicaom e deriva em grande medida numha moda estodantil e intelectual. Mesmo assim forma-se umha corrente marxista-leninista que tenta sem xito tomar o lugar dos partidos revisionistas. Fracassa devido ao descrdito da linha chinesa, que declara a Uniom Sovitica como o maior inimigo dos povos de todo o mundo. Mas fracassa sobretodo porque nom soubo responder s questons: como caiu o movimento comunista no reformismo? Como se tornou a Uniom Sovitica capitalista? Como podem os comunistas acumular foras nos pases do capitalismo moderno? Conclusom Se seguirmos a histria das correntes do marxismo no sculo XX, vemos que ele est associado a todo o que houvo de revolucionrio e avanado. a nica corrente poltica que est entrelaada com os interesses das massas exploradas e oprimidas. Mas o avano do marxismo no sculo XX nom linear. A I e II Internacional presidem a um longo perodo inicial de formaom, que fracassa no reformis-

3

Seminrio de Formaom

mo. Depois, h umha ruptura e um tremendo salto em frente resultante da grande revoluom russa. O comunismo torna-se umha corrente mundial, mas entra de novo em crise devido ao fracasso dessa revoluom e decadncia reformista dos partidos. Novamente um salto em frente, resultante de outra grande revoluom (China) mas que se afunda com o fracasso desta. Sucessivas correntes marxistas ascendrom, declinrom e decompugrom-se por a partir de certa altura nom terem respostas para as exigncias da luita de classe do proletariado e dos povos. Hoje nom podemos dizer que haja umha dominante no marxismo. H grande confusom. Porque chegmos a esta situaom? As grandes revoluons populares que marcrom o sculo XX, dirigidas polos comunistas e orientadas para o socialismo, nom conseguiram ir alm de um desenvolvimento capitalista sob comando do Estado e acabrom em capitalismo puro e simples. O marxismo chocou contra esta pedra e est bloqueado enquanto nom figer a crtica do seu prprio percurso. Marx dixo umha vez que precisa umha crtica implacvel de todo o que existe, umha crtica que nom tenha medo das suas prprias conclusons. Isto nom se aplica s crtica do capitalismo. Aplica-se tambm crtica do nosso prprio caminho. Mas este poder ser tema para outra conversa. Francisco Martins

3

notas:

notas:

Vous aimerez peut-être aussi